Clinica-As

Importanta nutritiei in mentinerea tineretii

[vc_row][vc_column][vc_column_text]Importanta nutritiei in mentinerea tineretii

Dieta alimentara ”anti-aging”

Mitul tineretii fara batranete a preocupat omenirea din cele mai vechi timpuri, inca de pe vremea basmelor. Astazi, progresele medicinii moderne demonstreaza cu succes ca imbatranirea biologica, la nivel celular si molecular poate fi incetinita. S-a nascut asfel o noua ramura a medicine: medicina anti-aging sau anti –  imbatranire, care incearca sa abordeze din mai multe unghiuri acest proces.

Este un adevar bine cunoscut ca NUTRITIA  este un element esential in mentinerea unei sanatati optime si in acelasi timp este un factor ce poate influenta semnificativ  procesul de imbatranire. Exista numeroase studii efectuate pe persoane ce au depasit varste de 100 de ani, din diverse regiuni ale globului care au aratat ca sunt citeva caracteristici comune ale dietei la aceste populatii. Fie ca au fost facute in Okinawa – Japonia sau in Sardinia-Italia, aceste studii au aratat ca trasatura comuna a dietei celor ce au depasit varsta de un secol este faptul ca este hipocalorica – -contine mai putine calorii decit media, este bogata in fructe si legume, chiar de la varste foarte mici. Se pare ca o dieta hipocalorica se asociaza cu reducerea stresului oxidativ, cu imbunatatirea markerilor longevitatii, cu reducerea aterosclerozei, a tensiunii arteriale etc.

O alta trasatura comuna pare a fi varietatea alimentelor: in mod obisnuit se recomanda consumul a minimum 30 de alimente diferite pe saptamana, in timp ce la populatiile longevive s-a constatat o variatie de peste 100 de alimente diferite pe saptamana.

Dupa dezbateri stiintifice furtunoase, analizand compozitia alimentelor actuale in principii nutritive si constatand proportia alarmanta de pesticide, stimulatori de crestere, fertilizatori utilizati in agricultura, de concentrate si hormoni utilizati in zootehnie, concluzia unanima este ca cea mai buna dieta anti-imbatranire seamana cu dieta stramosilor nostri din Paleolitic si are urmatoarele trasaturi:

– asigura placerea actului alimentar prin bogatia in fructe si legume proaspete, carne sau peste proaspat

– cele mai recomandate fructe sunt fructele de padure, citricele, merele datorita continutului in beta carotene , vitamina C si flavonoide

– cele mai bune calitati anti-imbatranire dintre legume au: broccoli, conopida, morcovii,  spanacul, varza, rosiile

– consumul de carne sau peste – proteine animale este limitat la 2-3 ori pe saptamana (stramosii nostri mancau carne si peste doar cand vanau sau pescuiau)

– pregatirea alimentelor: carne, peste se face la temperaturi joase, sub 80 grade, impiedicand astfel formarea unor produsi toxici de degradare, se evita de asemenea alimentele intens procesate, bogate in conservanti sau cele supuse procesului de afumare

– alimentele sarace in grasimi saturate, dar bogate in acizi grasi polinesaturati si in acizi grasi omega-3

– dieta saraca in glucide, pentru un bun control al greutatii si pentru reducerea eventualelor fenomene inflamatorii

– glucidele concentrate si rafinate: ciocolata, prajiturile, biscuitii, bomboanele se consuma in cantitati mici si in prima parte a zilei

– dieta trebuie sa fie usor hipocalorica, cu perioade de post scurte, extrem de benefice pentru fenomenul de detoxifiere

– disocierea alimentelor permite o digestie buna si de aceea se indica consumul unui singur fel de mancare la o masa, iar fructele se recomanda a fi consumate cu 1 ora inainte de masa

– pestele proaspat, fructele de mare ar trebui sa fie nelipsite intr-o dieta anti-aging, macar de 1-2 ori pe saptamana

– organica este calitatea unei diete de a fi lipsita de toxine precum fertilizatori artificiali, conservanti, etc.

– bogata in apa: 1,5 – 2 litri de apa zilnic

– saraca in bauturi precum cafea, cola, alcool

 

Adoptati o astfel de dieta cat mai devreme, fiti model si la acest capitol pentru copii vostri! Tineti connt ca imbatranirea poate fi prevenita si incetinita si de aceea incepeti chiar de azi!

 

Autor: Dr. Nicoleta Mîndrescu, medic primar Diabet zaharat, Nutritie si Boli metabolice[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

Ți-a plăcut articolul?

Distribuie-l pe Whatsapp

Mai citește un articol